top of page
Foto van schrijverSanne

Structuurcoach, maar wat is dat?

Vaak wordt mij gevraagd wat dat dan precies is, structuurcoach, wat ik doe, wat het inhoudt. Dat snap ik, want het is nogal abstract, het is niet zo duidelijk als bijvoorbeeld timmerman of cameravrouw.


Even kort door de bocht gezegd helpt een structuurcoach om structuur aan te brengen in de huidige manier van werken. Een structuurcoach helpt met focussen, met doelen stellen, met handige manieren van werken zodat je meer gedaan kunt krijgen in minder tijd en je uiteindelijk meer rust en focus hebt.


“Als er duizend ideeën in het hoofd zitten, is het fijn te weten of al die ideeën ook bijdragen aan de missie, aan de why van de ondernemer, anders is het een idee wat eerder energie kost dan dat het energie geeft.”

De fases


Waar ik allereerst mee begin, is met de denk-fase. Dit begint met heel duidelijk krijgen waar de ondernemer naartoe wil werken en wat momenteel allemaal in het hoofd zit om überhaupt overzicht te kunnen hebben. Als er duizend ideeën in het hoofd zitten, is het fijn te weten of al die ideeën ook bijdragen aan de missie, aan de why van de ondernemer, anders is het een idee wat eerder energie kost dan dat het energie geeft. En als dit dan het geval is, welke ideeën zijn haalbaar genoeg en gaan het meest bijdragen om daar te komen.


Op die manier wordt al duidelijker waar op gefocust kan gaan worden en kunnen er doelen gesteld worden. Dit is de strategie-fase. Het doel is gesteld, nu de plannen om daar te komen. Wat moet er gedaan worden om daar te komen. Dit bedenken we samen. Welke stappen moeten er gezet worden, op welke manier gaat er gewerkt worden, is er voldoende tijd, is er voldoende ruimte, wat moet hierin gewijzigd worden, welke (kleine) aanpassingen kunnen nu al ingezet worden om hierin een slag te kunnen slaan.


En dan is het een kwestie van aan de slag, de doe-fase! Werken om daar te komen, focus houden, prioriteiten (blijven) stellen, eyes on the price, werkschema’s maken, to do-lijstjes maken en afstrepen, hoofd van bijzaken onderscheiden. We werken samen om daar te komen, ik hou in de gaten of we op schema zitten, we checken of het doel nog steeds het doel is en de neuzen nog steeds dezelfde kant op staan. Liggen we op schema, moet er bijgeschaafd worden, moet er gas gegeven worden? En dan pakken we ook meteen zaken mee als wie moet er gebeld worden, een grote schoonmaak door je mailbox, wie wacht er nog op een mailtje terug, maken we de administratie inzichtelijk (is de BTW-aangifte gedaan, zijn de facturen betaald?).


Dus, that’s it. De ondernemer heeft overzicht, structuur en rust. En samen werken we naar doelen en samen vieren we successen.


En dan focus ik mij op de creatieve ondernemer, de creatieve ondernemer die met de handen in het haar zit, die door de bomen het bos niet meer ziet, geen overzicht meer heeft maar zoveel mooie, creatieve, gave ideeën in het hoofd heeft zitten die staan te popelen om in goud omgezet te worden.

51 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page